Nässjö Affärsverksamhet Logotyp
Nässjö Affärsverksamhet Logotyp

Ersättning för flerbostadshus

Flerbostadshus och samfälligheter kan redan nu anlita en auktoriserad entreprenör och ansöka om ersättning för att minska insamlingskostnaderna.

Flerbostadshus ska ha närsortering av förpackningar senast 1 januari 2027. Redan nu kan flerbostadshus och samfälligheter anlita en auktoriserad entreprenör och ansöka om ersättning, vilket innebär att ni inte behöver stå för hela insamlingskostnaden. Ersättningen betalas ut av oss via ett avdrag på fakturan och görs ej retroaktivt.

Ersättningen baseras på:

  • antal hushåll i flerbostadshuset
  • antal fraktioner som sorteras ut (papper, plast, glas och metall).

För att få ersättning måste du som fastighetsägare årligen rapportera in dina uppgifter om fastighetsnära insamling av förpackningsavfall till oss. Om något förändras som kan påverka ersättningen ändras, kontakta oss. Ansökan mailas till info@nav.se.

Ansökan - ersättning för förpackningsinsamling Pdf.

Säkerställ att din avfallsentreprenör är auktoriserad. Seden 2024 får avfallsentreprenörens pris inte överstiga den maxtaxa som fastställs i kommunens avfallstaxa. Om du anlitar avfallsentreprenören till andra tjänster än insamling, exempelvis skötsel och underhåll av kärl/behållare och avfallsutrymmen, omfattas de inte av vår maxtaxa och du får då själv komma överens om ersättning med aktuell entreprenör.

Obligatorisk fastighetsnära insamling av förpackningar för alla är ett regeringskrav från och med 2027. Detta innebär att alla i Nässjö kommun ska kunna lämna pappers- och plastförpackningar, i eller i närheten av sin bostad. De fastigheter som inte har insamling av förpackningar idag kommer behöva avsätta mer yta för återvinning. När ni inför fastighetsnära insamling, anlita någon av de auktoriserade entreprenörerna.