Auktorisation
Sedan 1 januari 2024 är insamling och återvinning av förpackningsavfall kommunernas ansvar, efter att tidigare ha varit producenternas.

Alla entreprenörer som samlar in förpackningsavfall från flerbostadshus och returpapper från återvinningsstationer måste vara auktoriserade (godkända) av NAV. Auktorisationssystemet införs för att säkerställa att aktörerna som samlar in avfall uppfyller våra krav, så att vi i vår tur kan uppfylla våra krav om rapportering, samt säkerställa att resurserna används på möjliga bästa sätt. Vårt auktorisationssystem är undantaget från reglerna om offentlig upphandling, och gäller tills vidare.
Auktorisation för insamling av förpackningar
namn | telefon | |
---|---|---|
Förpackningar | ||
JRAB | ||
NMÅ AB | ||
Remondis | ||
Stena Recycling AB | ||
WAC Recycling AB | ||
listan uppdateras löpande. |
Krav på entreprenörer
- Entreprenören tecknar avtal direkt med kunden och bestämmer själv priset, men priset får inte vara högre än gällande maxtaxa i avfallstaxan.
- Entreprenören är skyldig att teckna avtal med alla kunder, oavsett var de bor i Nässjö kommun.
- Varje månad ska entreprenören rapportera hur mycket av varje avfallsslag som företaget samlat in enligt anvisningar i auktorisationsavtalet.
Ansök om auktorisation
För att bli en av våra auktoriserade entreprenörer ta del av föreskrifter och ansök via bilaga 1 och 2. Observera att det är separata formulär gällande textil. Maila ansökan till info@nav.se. Märk mailet "Auktorisation".
Vi ser gärna att ni skickar in era ansökningar för auktorisationsavtal för textilinsamling i kommunerna Aneby, Eksjö och Nässjö senast 31 mars 2025.
Vi behandlar din ansökan så snart som möjligt. Auktorisation erhålles när avtalet är signerat av båda parter. Ett exemplar av avtalet skickas tillbaka till entreprenören.
Rapportering till NAV
Auktoriserade entreprenörer ska, i enlighet med auktorisationsavtalet rapportera insamlat till NAV.