Nässjö Affärsverksamhet Logotyp
Nässjö Affärsverksamhet Logotyp

Frågor & svar

Analog mätare:
Läs av siffrorna inom den röda rutan, notera dessa (5
siffror), ta bort eventuella decimaler. Registrera sedan din
mätarställning på Mina Sidor.


Digital mätare:
I normalfallet behöver du inte läsa av och skicka in
din mätarställning om du har en digital mätare. Om du vill veta mer
om hur din digitala vattenmätare fungerar, se frågeställning nedan.

Med en digital mätare undviker både NAV och våra kunder en del administrativa bitar som att läsa av mätaren och registrera dess mätarställning. Andra fördelar med en digital mätare är att man direkt i mätaren kan se mätarställning, nuvarande flöde samt eventuella larm/felkoder.

Vanliga felkoder:
A05 / E05 = Läckagelarm, mätaren har inte stått still under de
senaste 24 timmarna. Detta indikerar på ett läckage efter mätaren
alt. konstant uttag.
A14 / E14 = Risk för frysning. Temperaturen understiger 3 °C. Starta / håll uppe värmen i utrymmer där mätaren sitter för att undvika att mätaren fryser sönder. Sönderfrusen mätare debiteras enligt gällande taxa / prislista.

Om du har en analog vattenmätaren ska den läsas av regelbundet för att du som fastighetsägare ska betala för den mängd som används, varken mer eller mindre. Vattenmätare används för att få en rättvis fördelning av kostnaderna. Om mätaren inte läses av på en längre tid riskerar avvikelserna att bli stora vilket kan drabba dig som fastighetsägare ekonomiskt.

Medelsnittet i Sverige är ca 140 l/person/dygn. Detta innebär att varje person gör av med ca 50 m3/år.

Enligt lagen om allmänna vattentjänster är Nässjö Affärsverk skyldiga att koppla på fastigheter som ligger inom våra verksamhetsområden, där tjänsterna är eller kan motsvaras med hushåll.

Om fastigheten ligger utanför verksamhetsområde har Nässjö Affärsverk ingen skyldighet att upprätta en förbindelsepunkt till den allmänna anläggningen (kommunalt VA), möjligheten kan dock finnas.

På länken nedan finns dom beslutade verksamhetsområderna i kartform:

Nässjökartan - Nässjö kommun Länk till annan webbplats.

Det kan inträffa att vattnet blir brunt och/eller grumligt. Exempelvis kan avlagringar lossna från ledningarna när vattenhastigheten ändras, t ex vid en vattenavstängning.
Om ditt vatten luktar, smakar eller ser konstigt ut råder vi dig att spola kallvatten i alla dina
kranar i minst 30 minuter.

Om problemet kvarstår, kolla med dina grannar om de upplever samma och kontakta kundservice om så är fallet.

Om du har dåligt vattentryck, kontrollera om det är lika dåligt tryck i alla kranar i huset. Om inte, kontrollera så att silarna inte är igensatta. Kontrollera sedan om ventilerna vid vattenmätaren är öppna.
Dåligt tryck skulle också kunna vara en indikation på en vattenläcka, hjälp oss då genom att meddela om du upplever sänkt tryck i dina ledningar. Trycksänkning kan bero på flera orsaker, men kan vara ett tecken på läckage.