Sortering för verksamheter
Verksamheter är enligt lag skyldiga att sortera sitt avfall.
.webp)
Förpackningsavfall från verksamheter
Sedan 2024 har alla verksamheter krav på att sortera ut sitt förpackningsavfall.
NAV ansvarar inte för insamling av förpackningar från verksamheter. Förpackningsavfall som uppstår i en verksamhet får inte heller lämnas på kommunens återvinningsstationer.
Som verksamhet kan ni anlita en entreprenör som hämtar förpackningsavfall hos er, eller lämna det kostnadsfritt på avsedda mottagningsplatser Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Läs mer om förpackningsavfall i verksamheter och aktuella regler på webbplatser för Naturvårdsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och NPA Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Verksamhet i flerbostadshus – samlokaliserad insamling
Verksamheter som delar avfallsinsamling med hushåll kan, med fastighetsägarens godkännande, använda samma kärl som hushållen för förpackningsinsamling. Detta kallas samlokaliserad insamling och kan till exempel gälla frisörer, kontor eller restauranger som ligger i ett flerbostadshus.
Det är fastighetsägaren som avgör om samlokaliserad förpackningsinsamling är möjlig i fastigheten.
Om ni vill samlokalisera avfallshanteringen
För att kunna använda bostädernas förpackningsinsamling behöver ni som verksamhetsägare:
- Ha en överenskommelse med fastighetsägaren.
- Göra en anmälan via mejl till renhallning@nav.se.
I mejlet ska ni ange:
- Verksamhetens namn och organisationsnummer
- Fastighetsägarens namn
- Adress till avfallsutrymmet