Frågor och svar
Vad är det du betalar för? Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna rörande din faktura.

I Nässjö stad är det Nässjö Affärsverk som äger elnätet och från oss får du faktura för ledningarna som elen transporteras i, elmätaren och energiskatt. Du tecknar ett elhandelsavtal med den elleverantör som du vill ha och därifrån får du en faktura för elen som du använder.
Vid en anmäld flytt till oss bryts det elhandelsavtal som du har om du inte önskar annat.
Vi har olika faktureringsintervall beroende på vilka produkter och tjänster vi levererar till dig.
Du får din faktura varje- alternativt varannan månad. Har du sommarboende (renhållning och/eller latrin) faktureras du 1 gång/år. Slamtömning faktureras efter utfört uppdrag.
Vad händer om jag betalar för sent?
Om du inte betalar i tid läggs dröjsmålsränta på nästa faktura, referensränta plus 8%. Ca 10 dagar efter förfallodatum skickar vi en påminnelse till dig. Påminnelsavgiften, 60 kr, läggs på din kommande faktura.
Efter ytterligare 10 dagar skickar vi ärendet till det inkassobolag vi anlitar. Då tillkommer ytterligare kostnader.
Du kan betala dina fakturor manuellt via din bank eller internetbank. Men du kan också välja att betala via:
Autogiro: beloppet dras från kontot på förfallodagen under förutsättning att täckning finns på kontot. Ansök om autogiro via din bank.
E-faktura: du får din faktura skickad till din Internetbank där du hanterar den (fungerar endast för privatpersoner). Ansök om E-faktura via din bank.
E-postfaktura: det innebär att du får fakturan direkt i din e-post, ett enkelt, smidigt och miljövänligt alternativ. Du får fakturan i pdf-format direkt till den e-postadress du anger. Anmälan faktura via E-post.
Kivra: det är en digital brevlåda som du antingen når via nätet eller kanske vanligast, via en app i din mobil. Behöver du hjälp med att ansluta/avregistrera dig till Kivra? Kontakta Kivra direkt på telefon 077-045 70 00 eller support@kivra.com
Fakturor ska betalas till vårt bankgironummer: 5068-0586
Jag har fått inkassokrav, vad gör jag?
Du behöver omgående betala inkassokravet. Kontakta inkassobolaget om du har frågor. Betalar du inte då heller riskerar du att vi stänger av elen, värmen och/eller vattnet. Ärendet kan också lämnas vidare till Kronofogdemyndigheten, vilket resulterar i en betalningsanmärkning samt ytterligare kostnader.