Avfall och sopor
NAV tar hand om mycket avfall från hus och lägenheter i Nässjö kommun.
Du som bor i Nässjö kommun i hus eller lägenhet har själv ansvar för mycket. Man måste lära sig att sortera soporna för att spara på jordens resurser och ta hand om det vi vill lämna efter oss på ett bra sätt. Varje människa i Sverige lämnar cirka 500 kilo avfall varje år.
Många arbetar för att minska avfallsmängderna. Vi kan minska mängden avfall genom att återanvända eller återvinna material. Det vill säga använda material flera gånger.
Det är därför viktigt att vi tar hand om allt. Det är ibland svårt att förklara alla olika ord vi använder för avfall eller sopor som det också kallas. Här förklarar vi orden.
Hushållsavfall |
![]() Men avfall är även allt annat som du vill bli av med. Du ansvarar för att ta hand om ditt hushållsavfall på bästa sätt. - Följa regler som finns i Nässjö och Sverige - Följa regler som din hyresvärd har |
Avfall läggs i soptunna eller sopkärl |
![]() soptunna eller sopkärl. Ibland finns två olika - 1 för matavfall - 1 för brännbart avfall |
Grovavfall |
![]() |
Farligt Avfall |
![]() |
Elavfall |
![]() Allt med sladd och som fungerar med el! |
Förpackningar | Allt avfall som har använts för att förpacka varor. Förpackningar är gjorda av papper, glas, metall eller plast och ska återvinnas. Det betyder att materialet ska användas igen. ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tidningar |
![]() |
Mediciner |
![]() inte skada djur och natur. Du ska INTE lägga medicin i soppåsen eller hälla ut i kök eller toalett. |